Gewoon tot maandag!

Vandaag mocht ik mij wederom melden in het Haga voor een poli-controle.

Een controle is geen controle als er niet eerst geblazen wordt. Dus dat deed ik!
Dit keer blies ik er weer drie procentpunten bij... :D

Op onderstaand overzicht kun je prachtig zien hoe ik geblazen heb sinds ik patiënt ben in het Haga:
Vervolgens hadden we het gesprek met de arts. Dokter H. viel al snel met de deur in huis, namelijk dat hij het op dit moment toch niet wenselijk vindt om met de insuline te starten.
De eerdere redenen om wel te starten (de piek in de meting en de instabiele longfunctie) hebben geleid tot de 'diagnose' diabetes in latente fase. De vraag is vervolgens op welk moment er dan het beste gestart kan worden met de insuline.

De arts gaf toe dat er in een voorbespreking over mij gesproken was en er toen was gezegd dat de verwachting bestond dat ik vandaag slechter zou gaan blazen. Dit dal zou dan bevestigen dat insuline-gebruik wenselijk is. Echter; ik blies geen dal, ik blies een top! Hij betrapte zichzelf dan ook vandaag op een 'tunnelvisie' en was aangenaam verrast door mijn cijfers.
Mogelijk zorgt de Cayston (medicatie waar ik sinds kort mee gestart ben, een maand op en een maand af) voor de lichte verhoging en stabiliteit in de longfunctie. Het is goed eerst verder te kijken wat de medicatie voor me doet en of het misschien mogelijk is dat ik hierdoor langer stabiel blijf.

Het gebruik van insuline zal hoe dan ook de kwaliteit van leven aantasten, gaf dokter H. aan. Insuline-gebruik betekent nu eenmaal dagelijks spuiten, bloedsuikers meten en toch ook zo nu en dan hypo's.
Insuline-gebruik kan er echter ook voor zorgen dat de longfunctie langer stabiel blijft en de 'dalen' afnemen. Maar mogelijk zorgt de nieuwe medicatie hier al voor.
De grote vraag is dus niet OF ik insuline moet gaan gebruiken, maar vanaf WANNEER ik insuline moet gaan gebruiken. De arts gebruikte de duidelijke beeldspraak: 'waarom zou je iemand op vrijdag opereren als het ook op maandag kan?'.

En dat is wat we hebben gedaan. We wachten 'tot maandag'!

Reacties

  1. Fijn dat je nog even tot maandag mag wachten ;) en dat je een top longfunctie hebt geblazen! Geniet er van :).

    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig nieuws!

    Hihi enneuh, die hou ik er in hoor; "kunnen we niet euh.. tot maandag wachten!".

    Dikke x!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuk dat je noch een tijdje mag wachten en proficiat met de extra procentpuntjes x

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Gewoon tien jaar en KVL -268

Gewoon vliegen!

Gewoon een Taaie Challenge en KVL -261