Gewoon 'home sweet home'.

Toen de arts afgelopen maandag aangaf dat ik de kerst in het Haga moest doorbrengen, riep ik er achteraan dat ik wel van plan was om vrijdag naar huis te gaan. De arts keek mij op dat moment zeer bedenkelijk aan.

De dagen vorderden in het ziekenhuis en langzaam begon ik het effect te merken van de kuur; minder benauwd en minder hoesten. Echter tot mijn grote schrik kreeg ik op tweede kerstavond hoge koorts. Het was geheel onduidelijk waar de koorts vandaan kwam en 's avonds om half elf werd ik nog geprikt om te checken of bacteriën de oorzaak zouden kunnen zijn.

De dag daarna (donderdag) bleef de koorts gelukkig weg. Ik trok mijn stoute pantoffels aan en besloot te gaan minderen met de zuurstof. Mijn saturatie bleef namelijk op een 'aanvaardbaar' niveau hangen. Tijdens inspanning nam ik mijn zuurstoftankje mee en verder wilde ik zoveel mogelijk zonder zuurstof doen. Immers, het was al bijna vrijdag!
En ik had goed begrepen dat ik natuurlijk niet naar huis kon zolang ik nog zuurstofafhankelijk zou zijn, aangezien ik thuis niet beschik over 'zuurstofapparatuur'.

Gisteren was wat mij betreft dus DE DAG! Ik had 24 uur bewezen min of meer zonder zuurstof te kunnen functioneren en voelde me echt beter dan een week geleden. Er was echter nog één hobbel te nemen: de longfunctie!

Einde van de ochtend mocht ik gaan blazen. En wat gebeurde er?
Ik blies er dertien (!!) procent bij.
DERTIEN PROCENT!!!
Na één week kuren!!!
Nog twee weken kuren en ik ben in totaal 39 procent rijker ;-D.

Helaas begon toen het lange wachten op de arts, die pas einde van de middag groen licht gaf voor vertrek. Einde van de vrijdag middag wel te verstaan. Dit betekende een lastige klus voor de CF-consulente om alles praktisch nog geregeld te krijgen. Gelukkig lagen er nog easypumps in onze koelkast thuis die gelukkig nog houdbaar zijn.

Met extra medicatie om de luchtwegen optimaal open te zetten (combivent en ventolin) en een stootkuur prednison (eerste keer voor mij, brrrr beetje eng) kwam ik om half acht thuis.
Thuis bij mijn mannen!!!

Reacties

  1. Gewoon joepie! Yeah! hoera!
    13% er bij , jemig, geweldig.

    Ik vond Pred ook eng. Bij mij: veel adrenaline, nog drukker dan anders (arme omgeving) maar wel veel energie.
    Nu thuis weer in het ritme komen,sterkte

    digiknuf
    Elly





    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yeehhh, fijn dat het je nog gelukt is, was wel valreep werk zeg. J. liep s'avonds om 19.00 uur nog rond. Ze hebben wel hart voor het werk. Ik ga maandag met thuisbehandeling. Kunnen we beide lekker oud en nieuw thuis vieren. Groetjes en tot niet te snel ziens....;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk voor je!, de cf-consulentes zijn echt toppertjes.
    Hoop dat de stijgende lijn doorzet.

    Goed uiteinde en een mooi begin :))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat fijn dat je weer thuis bent!
    Een heel goede oud en nieuw toegewenst!

    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat fijn meid. Home Sweet Home. En zo doorzetten dan maar!!

    Dikke kus.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. SUPER!!!!! Fijne jaarwisseling!
    Lieve groet, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een dikke nieuwjaarsknuffel!
    SabX

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Gewoon tien jaar en KVL -268

Gewoon vliegen!

Gewoon een Taaie Challenge en KVL -261